Το «1922» του Ν. Κούνδουρου περιγράφει την καταστροφή του Μικρασιατικού Ελληνισμού χωρίς ωραιοποιήσεις.
Κλείνουν φέτος 30 χρόνια από την δημιουργία του «1922» του Νίκου Κούνδουρου, που
απαγορεύθηκε από την κυβέρνηση Καραμανλή, διατηρώντας το θλιβερό «προνόμιο» να
είναι το πρώτο θύμα της ελληνοτουρκικής «φιλίας». Η ταινία βασιζόταν πολύ χαλαρά
στο «Νούμερο 31328» του Ηλία Βενέζη, αλλά και αναμνήσεις επιζήσαντων της
γενοκτονίας του Μικρασιατικού Ελληνισμού.

O Oσμάρ (Λάγγος) και ο δάσκαλος (Κάππος) στην έρημο. Το «1922» αποτελεί την καλύτερη απάντηση στο βιβλίο της Ρεπούση.
Από το βιβλίο του Βενέζη ο Κούνδουρος κρατά τον γενικό σκελετό. Θα γράψει όμως
μαζί με τον Στράτο Καρρή ένα σενάριο που εκπροσωπεί τους προβληματισμούς του.
Έτσι η εισαγωγή με τις ανησυχίες των αστών για την κατάρρευση του μετώπου, που
είναι από τα καλύτερα κομμάτια της ταινίας δεν έχει καμιά σχέση με το βιβλίο του
Βενέζη. Αυτή η ανησυχία για το μέλλον και την προδοσία των Συμμάχων διαπερνά και
τα νούμερα μιας πατριωτικής επιθεώρησης όπου ο νεαρός Ηλίας είναι κομπάρσος.
Είναι στα παρασκήνια θα μάθει από τον στρατιώτη αδελφό του το μεγάλο μυστικό: ο
Ελληνικός στρατός αφήνει την Σμύρνη.

Την άλλη μέρα τα νέα δημιουργούν πανικό στους πολίτες και οργή στους στρατιώτες.
Η είσοδος των Τούρκων χτίζεται με φοβερή μαεστρία από τον Κούνδουρο ξεκινώντας
με την απειλητική παρουσία τους την νύκτα, τρομοκρατώντας την Λουκία (Αντιγόνη
Αμανίτου), σύζυγο ενός Έλληνα έμπορου (Αντώνης Αντωνίου) και φτάνοντας στην
φοβερή είσοδο του έφιππου λοχαγού Οσμάρ (Βασίλης Λάγγος), του Κεμαλικού στρατού
στην πόλη.
Οι «επιτήδειοι ουδέτεροι».
Από εκείνη την στιγμή ο αριστερός σκηνοθέτης δεν χαρίζεται ούτε στιγμή στους
Τούρκους, τους οποίους ο Βενέζης έβλεπε με κατανόηση. Το πογκρόμ των Αρμενίων
και των Ελλήνων, στο οποίο πρωταγωνιστούν τα τουρκόπουλα, έχει όλη την
αγριότητα, την λύσσα, το απωθημένο ενός βάρβαρου λαού για τους «Έλληνες και τους
Αρμένιους που τόσο καιρό έπιναν το αίμα του Τούρκικου λαού». Οι σκηνές είναι
απείρου τρόμου. Οι Έλληνες δεν παρουσιάζονται κακομοίρηδες όπως στο βιβλίο, άλλα
προσπαθούν να ξεφύγουν την μοίρα τους. Ένας νεαρός στρατιώτης θα ευνουχιστεί
μέχρι θανάτου από τους Τούρκους. Η σκηνή όπου ο Τούρκος σηκώνει τα κομμένα
γεννητικά όργανα του Έλληνα και με την ηδονή του μίσους φωνάζει «Η Τουρκία στους
Τούρκους» είναι η πιο δυνατή του φιλμ. Ο Δημήτρης Καταλειφός αποκεφαλίζεται.
Αργότερα στην έρημο ένας νεαρός παππάς ξεφτιλίζεται ημίγυμνος σε ένα γαϊδουράκι,
ενώ η παπαδιά έχει ήδη βιασθεί και είναι γυμνόστηθη.

Μην περιμένετε τέτοιες επικές σκηνές να τις διαβάσετε στο έργο του Βενέζη. Ο
Βενέζης ήταν ένας κλαψιάρης, μοιρολάτρης, ηττοπαθής συγγραφέας που αντί να
δείξει τον Έλληνα να περνά τις δυσκολίες και να χαλυβδώνεται, τον δείχνει
τρομοκρατημένο και δειλό. Μια άποψη που συμμεριζόταν ο Βασίλης Λαούρδος και ο
Δημήτριος Τσάκωνας, οι δύο βασικοί κριτικοί λογοτεχνίας του Εθνικιστικού χώρου.
Δηλαδή ένας αριστερός σκηνοθέτης δείχνει ηρωισμό, εκεί που ένας κεντροδεξιός
αποδεικνύεται μοιρολάτρης. Από αυτήν την άποψη ο Νίκος Κούνδουρος αξίζει όλο μας
τον σεβασμό. Ενώ η τελική σκηνή δείχνει την πορεία προς την τρέλα της Λουκίας
και την προσπάθεια των Τούρκων να δείξουν στους Φράγκους, τους αιώνιους
επιδέξιους ουδέτερους, ότι τίποτα δεν συνέβη και να αρνηθούν την γενοκτονία.
Να προσθέσουμε ότι η ταινία απαγορεύθηκε από τη Κυβέρνηση Καραμανλή μετά από
διαμαρτυρία του Τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών ότι τέτοιες ταινίες δυναμιτίζουν
τις ελληνοτουρκικές σχέσεις! Παρόλα αυτά, ο Κούνδουρος πήρε μια κόπια του έργου
και την πρόβαλλε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προκαλώντας συμφόρηση
σε θεατές και κριτικούς. Ενώ σάρωσε τα ΒΡΑΒΕΊΑ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας,
φωτογραφίας (Νίκος Κακαβουδάκης) Α' Ανδρικού (Βασίλης Λάγγος) και Α' Γυναικείου
ρόλου (Ελεωνόρα Σταθοπούλου).
Για τον Νίκο Κούνδουρο, το «1922» υπήρξε δημιούργημα οργής.

Όσο για μας είναι η καλύτερη απάντηση στο βιβλίο ιστορίας της Μαρίας Ρεπούση.
Χρειάζεται να πούμε ότι αν γυριζόταν σήμερα μια παρόμοια ταινία από το ΕΚΚ, θα
έδειχνε την άποψη των «καταπιεσμένων Τούρκων»;
ΠΗΓΗ: http://enimerosipeloponnisou.blogspot.gr/2014/09/30-1922.html#more
Γραφει ο Γιώργος Πισσαλίδης - κριτικός κινηματογράφου και συγγραφέας
(Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο φύλλο της 17ης Μαΐου 2008 της εφημερίδας Ελεύθερος
Κόσμος).