**

m

c

WEBTV TOY RADIOFILOPOLI.EU ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ TOY RADIOFILOPOLI.EU
Loading...

Παρασκευή 10 Απριλίου 2015

Η ΊΔΡΥΣΙΣ ΤΗΣ ΕΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ...



ΠΡΩΤΗ  ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΑΠΟ ΤΗΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ  ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΠΡΩΤΟΝ
Η ΙΔΡΥΣΙΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ  ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ

1. Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ἱδρυτὴς τῆς Ἐκλησίας.

Πρὸ τῆς ἐλεύσεως τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐπεκράτει εἰς ὅλον σχεδὸν τὸν κόσμον ἡ
εἰδωλολατρικὴ θρησκεία τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων καὶ τῶν Ρωμαίων.  Οἱ εἰδωλολάτραι  ἐφαντάσθησαν  τοὺς θεούς των ὁμοίους μὲ τοὺς ἀνθρώπους, εἶχον δὲ ἀποδώσει εἰς αὐτοὺς ὅλα τὰ ἀνθρώπινα ἐλαττώματα καὶ πάθη (ἀνθρωπομορφισμός). Τοιαῦται ἀντιλήψεις δὲν ἦτο δυνατὸν νὰ ὁδηγήσουν τοὺς ἀνθρώπους εἰς τὴν ὀρθὴν πρὸς τὸν ἀληθινὸν Θεὸν πίστιν καὶ εἰς τὴν δημιουργίαν πραγματικῶν ἠθικῶν  ἀρχῶν καὶ ἠθικοῦ βίου.
Εἶναι   ἀληθὲς   ὅτι   μερικοὶ   Ἕλληνες  φιλόσοφοι  (Σωκράτης, Πλάτων,  Στωϊκοὶ  κ.ἄ.) ἠδυνήθησαν  νὰ φθάσουν εἰς καθαρωτέρας θρησκευτικὰς  καὶ ἠθικὰς  ἀντιλήψεις,  μολονότι ἔζων ἐν μέσῳ τοῦ εἰδωλολατρικοῦ κόσμου. Αἱ θεωρίαι των ὅμως δὲν περιεῖχον πλήρεις θρησκευτικὰς καὶ ἠθικὰς ἀληθείας. Μερικοὶ φιλόσοφοι συνετέλεσαν ἴσως εἰς τὸ νὰ κλονίσουν ἐκ θεμελίων  τὴν εἰδωλολατρικὴν  καὶ πολυθεϊκὴν  θρησκείαν καὶ νὰ κάμουν τὸν πολὺν κόσμον ἀδιάφορον πρὸς τὴν ὑπάρχουσαν θρησκείαν καὶ σχεδὸν ἄθρησκον. Ὁ Σωκράτης καὶ  ἄλλοι  μεταγενέστεροι  φιλόσοφοι διετύπωσαν  τὴν  γνώμην  ὅτι μόνον διὰ θείας ἐπεμβάσεως θὰ ἦτο δυνατὁν νὰ διδαχθῆ  ὁ κόσμος τὴν άλήθειαν περὶ τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς ζωῆς τῶν ἀνθρώπων.

Ὑπῆρχε βέβαια καὶ ὁ μικρὸς Ἰουδαϊκὸς λαός, ὁ ὁποῖος ἐλάτρευεν ἀπὸ παλαιωτάτων χρόνων τὸν ἔνα καὶ ἀληθινὸν Θεόν. Εἰς τὸν λαὸν τοῦτον εἶχε  δοθῆ, ὁπως γνωρίζομεν, ὁ Μωσαϊκὸς  νόμος, ὁ ὁποῖος περιεῖχε θαυμασίας ἠθικὰς ἀρχὰς καὶ ἐντολάς. Ἀλλὰ καὶ ὁ Μωσαϊκὸς νόμος ἦτο  ἀτελὴς  καὶ  ἐδόθη ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, ἵνα προετοιμάσῃ  τὸν κόσμον εἰς τὴν πλήρη ἀποκάλυψιν τῆς ἀληθινῆς  θρησκείας.
Ὅταν λοιπὸν ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἔστειλεν ὁ Θεὸς τὸν μονογενῆ Υἱόν Του, ἵνα σώσῃ τὸν κόσμον ἀπὸ τῆς ἁμαρτίας. Ἐγεννήθη ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς εἰς τὴν Βηθλεὲμ τῆς Ἰουδαίας κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Αὐτοκράτορος τῆς Ρώμης Ὀκταβιανοῦ Αὐγούστου (30 π.Χ. - 14 μ.Χ.) ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καὶ τῆς Παρθένου Μαρίας. Τὴν γέννησιν τοῦ Χριστοῦ περιγράφουν λεπτομερῶς οἱ Εὐαγγελισταὶ Ματθαῖος  καὶ Λουκᾶς.


Ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς ἤρχισε κατὰ  τὸ τριακοστὸν ἔτος τοῦ ἐπὶ τῆς γῆς  βίου του νὰ διδάσκῃ  καὶ  νὰ ἀποκαλύπτη τὸν ἑαυτόν του ὡς Υἱὸν τοῦ Θεοῦ ἐνανθρωπήσαντα  χάριν τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου. Ἡ διδασκαλία  Του ἀποτελεῖ  τὴν  μοναδικὴν  θρησκείαν  τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ.
Κατὰ  τὴν  διδασκαλίαν  τοῦ  Σωτῆρος  ἡμῶν  Ἰησοῦ Χριστοῦ  ὁ αἰώνιος καὶ  παντοδύναμος καὶ  πανάγαθος  Θεὸς εἶναι  Δημιουργὸς τῶν  πάντων  καὶ  Πατὴρ  ὅλων τῶν  ἀνθρώπων  καὶ  ὄχι μόνον τῶν Ἰουδαίων· ἑπομένως   Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι  ὡς τέκνα  τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀδελφοὶ καὶ πρέπει νὰ συνδέωνται μεταξύ των δι’ ἀδελφικῆς ἀγάπης. Ἀγάπη λοιπὸν πρὸς τὸν Θεὸν Πατέρα καὶ ἀγάπη  πρὸς τὸν πλησίον, ἐπεκτεινομένη  καὶ εἰς τοὺς ἐχθρούς μας ἀκόμη, εἶναι τὸ κύριον περιεχόμενον τῆς διδασκαλίας Του.
Μετὰ θαυμασμοῦ ὁ κόσμος ἔτρεχε νὰ ἀκούσῃ τὴν νέαν διδαχὴν καὶ ἔβλεπε τᾶ θαύματα,  διὰ τῶν ὁποίων ὁ Χριστὸς ἀπεδείκνυε τὴν θείαν δύναμίν Του.
Τὸν  θαυμασμὸν  ἐπίσης  τοῦ κόσμου προεκάλει  καὶ  ὁ βίος τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος ἦτο τελείως σύμφωνος πρὸς τὴν διδασκαλίαν Του, διότι  οὐδέποτε ἡμάρτησεν,  ἦτο πλήρης  ἀγάπης  πρὸς τὸν πλησίον καὶ «δόλος οὐχ εὑρέθη ἑν τῷ στόματι Αὐτοῦ». Ἐπὶ τρία ἔτη συνεχῶς ἐδίδασκεν εὐεργετῶν τοὺς ἀνθρώπους καὶ τέλος προσέφερεν ἑαυτὸν θυσίαν διὰ τὴν σωτηρίαν των.
Καλέσας  τοιουτοτρόπως  ὁ Κύριος ἡμῶν  διὰ τοῦ βίου καὶ  τῆς διδασκαλίας  Του  πάντας  τοὺς  ἀνθρώπους  εἰς  θρησκευτικὴν καὶ ἠθικὴν ἀναγέννησιν, ἐθεμελίωσε  τὴν Ἐκκλησίαν Του.

2. Ἡ ἐπιφοίτησις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἰς τοὺς Ἀποστόλους καὶ ἡ ἵδρυσις τῆς πρώτης  Χριστιανικῆς Ἐκκλησίας.

Μετὰ   τὴν   Ἀνάστασίν   Του  ὁ  Κύριος  ἡμῶν  Ἰησοῦς Χριστὸς παρέμεινεν ἐπὶ 40 ἡμέρας εἰς τὴν γῆν ἐμφανιζόμενος συχνὰ εἰς τοὺς μαθητάς  Του καὶ διδάσκων αὐτοὺς τὴν  περὶ Αγάπης διδασκαλίαν Του.  Τὴν  40ὴν   ἡμέραν,  κατὰ  τὴν  ὁποίαν  εὑρίσκετο  μετά  τῶν μαθητῶν Του εἰς τὸ ὅρος τῶν Ἐλαιῶν, ἀνελήφθη εἰς τοὺς οὐρανούς, ἀφοῦ ἐπανέλαβε  τὴν  ὑπόσχεσίν  Του  περὶ  ἀποστολῆς  τοῦ  Ἁγίου Πνεύματος, ἵνα φωτίσῃ αὐτούς.
Οἱ   ἕνδεκα   μαθηταὶ   τοῦ   Σωτῆρος   ἐπέστρεψαν   μετὰ   τὴν Ἀνάληψιν  εἰς τὰ Ἱεροσόλυμᾳ καὶ ἧλθον εἰς τὴν οἰκίαν, ἐν τῆ ὁποίᾳ ἧσαν συγκεντρωμένοι  καὶ  ἄλλοι  ὀπαδοὶ τοῦ Ἰησοῦ.Ἐκεῖ ἐξέλεξαν  ὡς δωδέκατον Ἀπόστολον  τὸν Ματθίαν ἀντὶ τοῦ προδώσαντος τὸν Χριστὸν Ἰούδα.
Δέκα ἡμέρας μετὰ ταῦτα, ἤτοι τὴν 50ὴν ἡμέραν ἀπὸ τῆς Ἀναστάσεως,  εἶχον συγκεντρωθῆ εἰς τὴν  αὐτὴν  οἰκίαν  πάντες  οἱ Ἀπόστολοι. ῾Εωρτάζετο ἡ μεγάλη Ἰουδαϊκὴ ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς καὶ  εἶχον συρρεύσει εἰς τὰ  Ἱεροσόλυμα πολλοὶ  Ἰουδαῖοι χάριν τῆς ἑορτῆς. Ἔγινε τότε τὸ θαῦμα τῆς ἐπιφοιτήσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τὸ ὁποῖον περιγράφεται ὡραιότατα  εἰς τὰς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων (Πρ. Β΄, 1 - 14, 22 κ. ἑ.):
«Καὶ ἐν τῷ συμπληροῦσθαι τὴν ἠμέραν τῆς Πεντηκοστῆς ἦσαν ἅπαντες ὁμοθυμαδὸν ἐπὶ τὸ αὐτό. Καὶ έγένετο ἄφνω έκ τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομένης πνοῆς βιαίας καὶ ἐπλήρωσεν ὅλον τὸν οἶκον, οὗ ἦσαν καθήμενοι. Καὶ ὠφθησαν αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός, ἐκάθισέ τε έφ’ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν καὶ ἐπλήσθησαν  ἅπαντες Πνεύματος  Ἁγίου  καὶ  ἤρξαντο λαλεῖν  ἑτέραις  γλώσσαις,  καθὼς τὸ Πνεῦμα  ἐδίδου αὐτοῖς ἀποφθέγγεσθαι. Ἦσαν δέ ἐν Ἱερουσαλήμ κατοικοῦντες  Ἰουδαῖοι ἄνδρες εὐλαβεῖς ἀπὸ παντὸς ἔθνους τῶν ὑπὸ τὸν οὐρανόν...».
Ἀκουσθείσης  τῆς  «βιαίας πνοῆς», πλῆθος  μέγα  συνεκεντρώθη πρὸ τῆς οἰκίας, διὰ νὰ πληροφορηθῇ τὶ συνέβαινε. Τότε οἱ Ἀπόστολοι, τῶν  ὁποίων  ὁ νοῦς εἶχε  φωτισθῆ   ὑπὸ  Πνεύματος  Ἁγίου  καὶ  ἡ καρδία  εἶχε  πληρωθῆ   ἀφοβίας ἐξῆλθον  καὶ  ἤρχισαν  διδάσκοντες τὸν ἀληθινὸν Θεὸν καὶ ὑμνολογοῦντες Αὐτὸν εἰς ὅλας τὰς γλώσσας καὶ  διαλέκτους.  Τοῦτο  ἐκίνησε  τὴν  ἀπορίαν  καὶ  τὸν  θαυμασμὸν τοῦ κόσμου. «Ἐξίσταντο δὲ πάντες καὶ διηπόρουν ἂλλος πρὸς ἄλλον λέγοντες: τί ἂν θέλοι τοῦτο εἶναι; Ἕτεροι δὲ χλευάζοντες ἔλεγον ὅτι γλεύκους μεμεστωμένοι εἰσίν».
Ὁ  Πέτρος  τότε  «σταθεὶς  σὺν τοῖς  ἕνδεκα»  ὡμίλησε  πρὸς τὸ πλῆθος μετὰ μεγάλου θάρρους καὶ πειστικότητος:  «Μὴ ἀπορεῖτε δι’ ὅσα βλέπετε καὶ ἀκούετε», τοὺς εἶπε. «Δὲν εἴμεθα μεθυσμένοι, διότι ἄλλως τε εἶναι πολὺ πρωΐ. Τὸ Ἅγιον Πνεῦμα μᾶς ἐφώτισε καὶ μᾶς ἔδωσε τὴν  δύναμιν νὰ κηρύξωμεν τὸν ἀληθινὸν  Θεόν. Ὁ Χριστὸς, τὸν ὁποῖον σεῖς ἐσταυρώσατε, ἀνεστήθη  μετὰ τρεῖς ἡμέρας καὶ ἀνελήφθη  εἰς τοὺς οὐρανούς. Αὐτὸς μᾶς ὑπεσχέθη  ὅτι θὰ ἔλθη  εἰς ἡμᾶς τὸ Ἅγιον  Πνεῦμα, τοῦ ὁποίου βλέπετε τώρα τὴν  θαυμαστὴν ἐνέργειαν. Μὴ  ἀπορεῖτε λοιπόν, ἀλλὰ πιστεύσατε  εἰς τὸν Χριστὸν τὸν Θεὸν καὶ βαπτισθῆτε εἰς τὸ ὄνομά Του, διὰ νὰ σωθῆτε».
Οἱ  λόγοι  τοῦ Πέτρου ἐπροξένησαν μεγάλην  ἐντύπωσιν  είς τὸν λαόν. Τρεῖς χιλιάδες Ἰουδαῖοι ἐβαπτίσθησαν  τὴν ἡμέραν ἐκείνην καὶ ἔγιναν Χριστιανοί. Τοιουτοτρόπως ἱδρύθη ἡ πρώτη Χριστιανικὴ Ἐκκλησία. Ἡ ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ἑορτάζεται μέχρι σήμερον ὡς ἡ γενέθλιος ἡμέρα τῆς Ἐκκλησίας μας.
Μετὰ τὴν ἵδρυσιν τῆς πρώτης Ἐκκλησίας οἱ Ἀπόστολοι ἐξηκολούθουν κηρύττοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ θαυματουργοῦντες ἐν ὀνόματι  τοῦ Χριστοῦ, καθ’ ἑκάστην  δὲ ηὔξανεν ὁ ἀριθμὸς τῶν Χριστιανῶν.

3. Οἱ Ἀπόστολοι  ἀπειλοῦνται καὶ φυλακίζονται.
(Πρ. Ἀπ. Β΄, Γ΄ 1-11, Δ΄ 1-21, Ε΄ 12-42)

Μίαν ἡμέραν οἱ Ἀπόστολοι  Πέτρος καὶ Ἰωάννης μετέβαινον είς, τὸν Ναόν, ἵνα προσευχηθῶσιν. Εἰς τὴν πύλην τοῦ Ναοῦ συνήντησαν ἕνα  χωλόν,  ὁ ὁποῖος τοὺς  ἐζήτησεν  ἐλεημοσύνην.  Ὁ  Ἀπόστολος Πέτρος ἐπικαλεσθεὶς τὸ ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ τὸν ἐθεράπευσεν, ὁ δὲ πρῴην χωλὸς εἰσῆλθε περιπατῶν μαζὶ μὲ τοὺς δύο Ἀποστόλους εἰς τὸν Ναὸν χαίρων καὶ δοξολογῶν τὸν Κύριον. Πλῆθος  κόσμου συνεκεντρώθη περὶ τοὺς Ἀποστόλους καὶ ἤκουε τὴν διδασκαλίαν των. Ὁ ἀρχηγὸς τῆς φρουρᾶς νοῦ Ναοῦ παρακινηθεὶς καὶ ἀπὸ ἱερεῖς καὶ Σαδδουκαίους συνέλαβε τοὺς δύο Ἀποστόλους, τοὺς ἐφυλάκισε καὶ τοὺς ἔφερε τὴν άλλην ἡμέραν ἐνώπιον τῶν Ἀρχόντων (τοῦ Συνεδρίου). Οἱ ἄρχοντες τῶν  Ἰουδαίων ἠρώτησαν  αὐτοὺς πῶς  ἐθεράπευσαν  τὸν  χωλόν.  Ὁ Ἀπόστολος Πέτρος ἀπήντησε  μετὰ θάρρους ὅτι τὸ θαῦμα ἔγινεν «ἐν τῷ ὁνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Ναζωραίου», τὸν ὁποῖον ἐκεῖνοι μἐν ἐσταύρωσαν, ὁ δὲ Θεὸς ἥγειρεν ἐκ νεκρῶν.

Τὸ Συνέδριον δὲν ἐτόλμησε νὰ καταδικάσῃ  τοὺς δύο Ἀποστόλους, διότι  ἐφοβεῖτο τὸν  λαόν, ὁ ὁποῖος εἶδε τὸ θαῦμα  καὶ  ἐδόξαζε τὸν άληθινὁν  Θεόν. Ἄφησαν λοιπὸν ἐλεύθερους τοὺς δύο Ἀποοτὸλους, ἀφοῦ τοὺς ἠπείλησαν ὅτι θὰ τιμωρηθοῦν αυστηρότατα, ἄν συνεχίσουν νὰ κηρύττουν τὴν πίστην  πρὸς τὸν Χριστὸν.
Οἱ Απόστολοι  ὅμως μετὰ μεγαλυτέρου ζήλου ἐξηκολούθουν νὰ διδάσκουν καὶ νὰ κάμνουν θαύματα. Πλήθη ἀνδρῶν καὶ γυναικῶν προσήρχοντο καθ’ ἡμέραν εἰς τὴν  πρὸς τὸν Χριστὸν  πίστιν  καὶ  ὁ ἀριθμὸς  τῶν   Χριστιανῶν   ηὔξανε  καταπληκτικῶς.  Οἱ  άρχοντες
τῶν  Ἰουδαίων ἀνησύχησαν  καὶ  συνέλαβον τοὺς  Ἀποστόλους,  ἵνα δικασθοῦν ὑπὸ τοῦ μεγάλου Συνεδρίου. Ὅταν τὴν ἄλλην ἡμέραν οἱ στρατιῶται μετέβησαν εἰς τὴν  φυλακήν, ὅπου εἶχον φυλακισθῆ  οἱ Απόστολοι, ἵνα τοὺς παραλάβουν καὶ τοὺς ὁδηγήσουν εἰς τὸ Συνέδριον, δέν εὗρον αὐτοὺς ἐκεῖ, ἄν καὶ αἱ θύραι τοῦ δεσμωτηρίου ἦσαν καλῶς κεκλεισμέναι  καὶ  οἱ φρουροὶ εἰς τἀς θέσεις των. Κατὰ  τὴν  νύκτα ἄγγελος Κυρίου ἤνοιξε τὰς πύλας τῆς φυλακῆς καὶ ἠλευθέρωσε τοὺς Ἀποστόλους,  οἱ ὁποῖοι εἷχον  μεταβῆ  εἰς τὸν Ναὸν καὶ  ἐδίδασκον τὸν συγκεντρωθέντα λαόν. Οἱ  φύλακες τοῦ Ναοῦ συνέλαβον τοὺς Ἀποστόλους καὶ τοὺς ὡδήγησαν ἐνώπιον τοῦ Συνεδρίου.
Τὰ μέλη τοῦ Συνεδρίου ἠρώτησαν τοὺς Ἀποστόλους διατὶ ἐπιμένουν νὰ διδάσκουν μὲ κίνδυνο τῆς ζωῆς των. Ὁ Πέτρος ἀπήντησεν  ὅτι  διδάσκουν, διότι  «πρέπει  νὰ πειθαρχῶμεν εἰς τὸν Θεὸν καὶ  ὄχι  εἰς  τοὺς  ἀνθρώπους»,  καὶ  ὅτι  θὰ  ἐξακολουθήσουν κηρύττοντες τὸν ἀληθινὸν Θεόν. Ἀκούσαντες ταῦτα οὶ ἄρχοντες τῶν Ἰουδαίων ἐξεμάνησαν καὶ  ἐσκέφθησαν  σοβαρῶς νὰ καταδικάσουν τους Ἀποστόλους  εἰς θάνατον. Τοὺς μετέπεισεν  ὅμως ὁ Φαρισαῖος νομοδιδάσκαλος Γαμαλιὴλ  μὲ τοὺς ἐξῆς λόγους: «ἀπόστητε (ἀπομακρυνθῆτε) ἀπὸ τῶν  ἀνθρώπων  τούτων  καὶ  ἐάσατε αὐτούς· ὅτι  (διότι),  ἐὰν ἦ ἐξ ἀνθρώπων  ἠ βουλὴ αὕτη  ἤ τὸ ἔργον τοῦτο, καταλυθήσεται. εἰ δὲ έκ Θεοῦ ἐστιν, οὐ δύνασθε καταλῦσαι  αὐτό, μήποτε καὶ θεομάχοι εὑρεθῆτε». (Πρ. Ε΄ 37). Ἀπέλυσαν λοιπὸν τοὺς Ἀποστόλους, ἀφοῦ πρῶτον τοὺς ἔδειραν καὶ τοὺς ἔδωσαν τὴν ἐντολὴν νὰ παύσουν διδάσκοντες περὶ τοῦ Ἰησοῦ.
Ἀλλὰ  οἱ Ἀπόστολοι  «ἐπορεύοντο χαίροντες ἀπὸ προσώπου τοῦ Συνεδρίου, ὅτι ὑπὲρ τοῦ ὀνόματος Αὐτοῦ κατηξιώθησαν ἀτιμασθῆναι· πᾶσάν τε ἡμέραν ἐν τῷ ῖερῷ καὶ κατ’ οἶκον οὐκ ἐπαύοντο διδάσκοντες καὶ εὐαγγελιζόμενοι Ἰησοῦν τὸν Χριστόν».

4. Ἡ ζωὴ τῶν πρώτων Χριστιανῶν.  Ἀγάπαι.

(Πρ. Ἀπ. Δ΄ 32-35,  Β΄ 42-47,  Ε΄ 1-11)

Οἱ  Χριστιανοί,  οἱ ὁποῖοι ἀπετέλεσαν  τὴν  πρώτην  Ἐκκλησίαν, ἐκανόνισαν  τὴν   ζωήν  των   σύμφωνα  μὲ  τὴν   διδασκαλίαν   τοῦ Χριστοῦ.  Συνηθροίζοντο  καθ’  ἑκάστην  εἰς  ὡρισμένας  οἰκίας  καὶ ἐκεῖ προσηύχοντο, ἐδοξολόγουν τὸν Θεόν, ἤκουον τὴν διδαχὴν τῶν
Ἀποστὸλων  καὶ ἐτέλουν τὸ μυστήριον τῆς Θείας Εὐχαριστίας, συντρώγοντες μετὰ ταῦτα εἰς κοινὴν τράπεζαν. Αἱ οἰκίαι αὗται ὠνομάσθησαν Εὐκτήριοι Οἴκοι, Ἐκκλησίαι ἤ Κυριακά.
Τὸ  κυριώτερον  γνώρισμα  τῆς  ζωῆς  τῶν  Χριστιανῶν   Ἦτο ἡ ἁγνότης τῆς ζωῆς των ἐν γένει καὶ ἰδιαιτὲρως ἡ ἀγάπη των πρὸς τὸν πλησίον. Ἐδείκνυον τόσην πρὸς ἀλλήλους ἀγάπην,  ὥστε ἐφαίνοντο ὡς νὰ εἶχον μίαν ψυχὴν καὶ μίαν καρδίαν. Ὅσοι ἐκ τῶν Χριστιανῶν εἶχον οἰκίας ἢ κτήματα τὰ ἐπώλουν καὶ ἔδιδον τὰ χρήματα εἰς τοὺς Ἁποστόλους, οὗτοι δὲ κατέβαλλον ἐκ τοῦ κοινοῦ τούτου Ταμείου τὴν δαπάνην  διὰ τὴν  διατροφὴν καὶ τῶν  πτωχῶν χριστιανῶν.  Ὅλοι οἱ χριστιανοὶ  παρεκάθηντο  εἰς κοινὰς τραπέζας καὶ ἔτρωγον τὸ αὐτὸ φαγητὸν  ὡς  μέλη  μιᾶς  οἰκογενείας,  ἐχωρίζοντο  δὲ δι’ ἀδελφικοῦ ἀσπασμοῦ (Ἀγάπαι).

Οὐδεμία  διαφορὰ ὑπῆρχε  μεταξὺ  τῶν  χριστιανῶν.  Οἱ  κύριοι ἔτρωγον  εἰς  τὴν  αὐτὴν  τράπεζαν  μετὰ  τῶν  ἄλλοτε  δούλων  καὶ αἱ  γυναῖκες   ἀπέκτησαν   τὴν   ἁρμόζουσαν αὐταῖς  θέσιν   εἰς  τὴν οἱκογενειακὴν καὶ κοινωνικὴν ζωὴν.

Ἀξιοθαύμαστος ἦτο ἡ προθυμία τῶν χριστιανῶν  πρὸς τοὶς ἀγαθοεργίας. Οἱ πτωχοί, αἱ χῆραι καὶ τὰ ὀρφανὰ εὕρισκον ἀνακούφισιν καὶ παρηγορίαν χάρις εἰς τὴν χριστιανικὴν φιλανθρωπίαν. Καὶ αὐτοὶ οἱ εἰδωλολάτραι εὕρισκον περίθαλψιν πλησίον τῶν χριστιανῶν. Διὰ τοῦτο θαυμάζοντες  τοὺς χριστιανοὺς  ἔλεγον: «Ἴδετε πῶς  ἀγαποῦν ἀλλήλους καὶ πῶς εἶναι ἔτοιμοι ὑπὲρ ἀλλήλων  νὰ ἀποθνῄσκουν»! Ὁ κόσμος δὲν εἶχεν ἴδει ἔως τότε τὸσον ἠθικὸν καὶ φιλάνθρωπον βίον.
Τὸ καλὸν παράδειγμα πρὸς ἀγαθοεργίαν τὸ ἔδωσεν ἕνας λευΐτης Κύπριος, ὀνόματι Βαρνάβας. Αὐτὸς  ἐπώλησε  τὸν ἀγρόν του, χωρὶς νὰ τὸν ἐξαναγκάσῃ  κανείς, καὶ ὅλα τὰ χρήματα  ποὺ εἰσέπραξε τὰ ἔδωσεν εἰς τοὺς Ἀποστόλους, ἵνα τὰ διαθέσουν εἰς τοὺς πτωχούς.
Δυστυχῶς ὅμως συνέβη καὶ ἕν θλιβερὸν γεγονός. Ἕνας χριστιανός, ὀνόματι  Ἀνανίας,  ἐπώλησε  τὸ κτῆμα  του καὶ  παρέδωσεν εἰς τους Ἀποστόλους  ἕν μέρος τῶν  χρημάτων,  ἐν γνώσει  καὶ τῆς γυναικός του,  λέγων   ὅτι  αὐτὰ  μόνον  εἰσέπραξεν  ἀπὸ  τὴν   πώλησιν   τοῦ κτήματός  του. Ἐνῷ λοιπὸν ἐπερίμενεν ἔπαινον διὰ τὴν  πρᾶξίν του αὐτήν, ὁ Ἀπόστολος  Πέτρος τοῦ εἶπεν: «Ἀνανία,  διατί  ἐπλήρωσεν ὁ σατανᾶς τὴν καρδίαν σου, ψεύσασθαί σε τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον καὶ νοσφίσασθαι ἀπὸ τῆς τιμῆς  τοῦ χωρίου;» εἰς τὴν  ἐξουσίαν σου δέν
ἦτο νὰ δώσῃς ὅσα ἡθελες χρήματα; «Οὐκ ἐψεύσω ἀνθρώποις, ἀλλὰ τῷ Θεῷ». Ὁ Ἀνανίας,  μόλις ἤκουσεν αὐτά, τόσον ἐταράχθη,  ὥστε ἔπεσε νεκρός.
Μετὰ  τρεῖς ὤρας προσῆλθε  καὶ  ἡ  σύζυγός του Σαπφείρα  καὶ, ἑπειδὴ  καὶ  αὐτὴ  — μὴ  γνωρίζουσα τὸν θάνατον  τοῦ συζύγου της
— ἐψεύσθη, ἔπεσε καὶ  αὐτὴ  νεκρά. Τὸ περιστατικὸν  αὐτὸ ἔκαμε μεγάλην  ἐντύπωσιν εἰς τοὺς Χριστιανούς.


5. Ἡ ἐκλογὴ τῶν ἑπτὰ  διακόνων. Ὁ Πρωτομάρτυς διάκονος Στέφανος  καὶ ὁ διάκονος Φίλιππος.

(Πρ. Ἀπ. ΣΤ΄ 1-7 καὶ ΣΤ΄ 8-15, Ζ΄ 54-60  καὶ Η΄ 5-8)

Ὁ  ἀριθμὸς  τῶν  χριστιανῶν   ηὔξανεν  ἀπὸ  ἡμέρας  εἰς  ἡμέραν. Διὰ τοῦτο αἱ ἀνάγκαι τῆς χριστιανικῆς κοινότητος ἐγίνοντο περισσότεραι, ἡ δὲ ἐπίβλεψις εἰς τὰς Ἀγάπας καθίστατο ἐπίπονον καὶ  πολύπλοκον  ἔργον. Ἤρχισαν μάλιστα  νὰ παραπονοῦνται  οἱ ἐξ Ἰουδαίων Ἑλληνιστῶν (1) χριστιανοὶ ὅτι παρημελοῦντο εἰς τὰς Ἀγάπας αἱ χῆραι  καὶ  τὰ  ὀρφανὰ αὐτῶν. Τὸ ἔργον τῆς  ἐπιβλέψεως  εἰς τὰς Ἀγάπας εἶχον ἀναλάβει κατ’ ἀρχὰς οἱ ἴδιοι οἱ Ἀπόστολοι.  Διὰ  νὰ μὴ ἀπασχολοῦνται  ὅμως οἱ Ἀπόστολοι  καὶ ἵνα δυνηθῶσιν οὕτω νὰ ἀφοσιωθῶσιν ἀπερίσπαστοι  εἰς τὸ κύριον ἔργον των, τὸ ὁποῖον ἦτο τὸ κήρυγμα,  ἀπεφασίσθη  νὰ ἐκλεγῶσι  μεταξὺ τῶν  πιστῶν  ἄνδρες ἄξιοι καὶ ἱκανοί, οἱ ὁποῖοι νὰ ἐπιβλέπουν εἰς τὰς Ἀγάπας.
 Οἱ πιστοὶ  ἐξέλεξαν ἑπτὰ  χριστιανοὺς πλήρεις  πίστεως.  Οἱ Ἀπόστολοι  ἔθεσαν  τὰς  χεῖρας  αὐτῶν  ἐπὶ  τῆς  κεφαλῆς  τῶν  ἑπτὰ τούτων καὶ προσευχηθέντες  μετέδωσαν εἰς αὐτοὺς τὴν θείαν χάριν διὰ  τὴν  διακονίαν   (ὑπηρεσίαν)  τοῦ  ἔργου, τὸ  ὁποῖον  ἀνετίθετο εἰς αὐτούς. Ἡ ἔκτασις  τῶν  χειρῶν  ἐλέγετο  ἑλληνιστὶ χειροτονία (χεῖρα τείνω)  καὶ διὰ τοῦτο ἐπεκράτησεν ἔκτοτε ἡ λέξις αὔτη πρὸς δήλωσιν τῆς ἀναδείξεως εἰς ἐκκλησιαστικὰ ἀξιώματα. Οἱ ἑπτὰ χειροτονηθέντες ὠνομάσθησαν διάκονοι καὶ ἦσαν οἱ ἐξῆς: Στέφανος, Φίλιππος, Πρόχορος, Νικάνωρ, Τίμων, Παρμενᾶς καὶ Νικόλαος.

1. Ἑλληνισταὶ  Ἰουδαῖοι ἐλέγοντο οἱ γνωρίζοντες καὶ ὁμιλοῦντες τὴν ἐλληνικὴν   γλῶσσαν.  Οἱ  ἐξ αὐτῶν  χριστιανοὶ  ἔγιναν  φορεῖς τοῦ  ἑλληνικοῦ πνεύματος  εἰς τὴν  πρώτην  Ἐκκλησίαν  τῶν  Ἱεροσολύμων καὶ εἶναι οἱ πρῶτοι συνδέσαντες τὸν ἑλληνισμὸν μετὰ τοῦ Χριστιανισμοῦ.
Μεταξὺ  τῶν  ἐπτὰ  διακόνων  ὁ  Στέφανος  διεκρίνετο  διὰ  τὴν σοφίαν του, τὴν  εὐσέβειαν καὶ  τὴν  ἀρετήν  του. Οὗτος  ὄχι  μόνον προσείλκυσε πολλοὺς εἰς τὴν νέαν θρησκείαν, ἀλλὰ καί, ἐπειδὴ ἦτο πλήρης πίστεως καὶ Πνεύματος Ἁγίου, ἔκαμνε καὶ θαύματα πολλά. Συνεζήτει μὲ πολλοὺς ἐκ νῶν ἐπισήμων  Ἰουδαίων καὶ ἀπεστόμωνεν αὐτοὺς διὰ τῶν  ἀκλονήτων  ἐπιχειρημάτων του. Μερικοὶ ἐξ αὐτῶν ἐμίσησαν διὰ τοῦτο τὸν Στέφανον καὶ κατήγγειλαν αὐτὸν ἐνώπιον τοῦ Συνεδρίου, μὲ τὴν κατηγορίαν  ὅτι ἤκουσαν δῆθεν αὐτὸν βλασφημοῦντα τὸν Ναὸν καὶ τὸν Μωϋσέα.

Συνελήφθη  λοιπὸν ὁ Στέφανος καὶ ὡδηγήθη πρὸ τοῦ Συνεδρίου, ἵνα  ἀπολογηθῇ.   Ἐκεῖ  μετὰ  θάρρους κατηγόρησε   τοὺς  Ἰουδαίους λέγων ὅτι πάντοτε ἐφάνησαν ἄδικοι καὶ σκληροὶ εἰς τοὺς ἀνθρώπους τοῦ Θεοῦ. «Τίνα ἐκ τῶν προφητῶν δὲν κατεδίωξαν οἱ πατέρες σας;» τοὺς εἶπε. «Αὐτοὶ ἐθανάτωσαν τοὺς προφήτας, οἵτινες προεῖπον τὴν ἔλευσιν τούτου τοῦ Δικαίου,  οὗτινος προδόται καὶ  φονεῖς ἐγίνατε σεῖς οἱ ἴδιοι». (Πρ. Ζ΄, 52-53).  Οἱ  λόγοι  τοῦ Στεφάνου ἐξώργισαν περισσότερον τοὺς Ἰουδαίους, οἱ ὁποῖοι τὸν παρέδωσαν είς τὸν ὄχλον, ἵνα τὸν φονεύσῃ διὰ λιθοβολισμοῦ.
Ὁ ὄχλος ἔσυρεν αὐτὸν ἔξω τῆς πόλεως καὶ ἤρχισε μὲ μανίαν νὰ τὸν λιθοβολῇ. Ὁ Στέφανος ἔχων ὡς παράδειγμα τὸν Ἰησοῦν Χριστὸν ηὔχετο εἰς τὸν Θεὸν νὰ συγχωρήσῃ  τοὺς φονεῖς του λέγων: «Κύριε, μὴ στήσῃς αὐτοῖς τὴν ἁμαρτίαν ταύτην». Οὗτοι ἦσαν οἱ τελευταῖοι λόγοι του.

Ὁ Στέφανος εἶναι ὁ πρῶτος χριστιανὸς  ὁ μαρτυρήσας ὑπὲρ τῆς πίστεως. Ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τὴν μνήμην του τὴν 27ην Δεκεμβρίου.

Ὁ διάκονος Φίλιππος. Ἀμέσως μετὰ τὸν θάνατον τοῦ Στεφάνου οἱ Ἰουδαῖοι ἤρχισαν νὰ καταδιώκουν  ὅλους τοὺς χριστιανούς. Κατεδιώχθη τότε  μεταξὺ τῶν  ἄλλων  καὶ  ὁ διάκονος Φίλιππος,  ὁ ὁποῖος ἠναγκάσθη νὰ καταφύγῃ  εἰς τὴν Σαμάρειαν. Ἐκεῖ ὁ Φίλιππος ἔκαμε  πολλοὺς  ὀπαδούς. Ὅταν  οἱ  χριστιανοὶ   τῶν   Ἱεροσολύμων ἐπληροφορήθησαν ὅτι ἡ Σαμάρεια ἐδέχθη τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ, ἀπέστειλαν  ἐκεῖ τοὺς Ἀποστόλους  Πέτρον καὶ  Ιωάννην,  οἱ ὁποῖοι ἐπιθέτοντες τὰς χεῖρας ἐπὶ τοὺς βεβαπτισμένους μετέδιδον εἰς αὐτοὺς τὸ Πνεῦμα  τὸ Ἅγιον. Ὅταν εἶδε τοῦτο ὁ Σίμων  ὁ μάγος, ὁ ὁποῖος εἶχε πιστεύσει καὶ εἶχε βαπτισθῆ  ὑπὸ τοῦ Φιλίππου, ἐπλησίασε τοὺς Ἀποστόλους καὶ τοὺς προσέφερε χρήματα, ἵνα δώσωσι καὶ εἰς αὐτὸν τὴν ἐξουσίαν, ὥστε νὰ λαμβάνῃ Πνεῦμα Ἅγιον ἐκεῖνος εἰς τὸν ὁποῖον θὰ ἑπέθετε καὶ αὐτὸς τὰς χεῖρας του. Τότε ὁ Ἀπόστολος Πέτρος εἶπεν εἰς αὐτόν: «τὸ ἀργύριόν σου σὺν σοὶ εἴη εἰς ἀπώλειαν, ὅτι τὴν δωρεὰν τοὑ Θεοῦ ἐνόμισας διὰ χρημάτων  κτᾶσθαι» (2)

Ὁ Φίλιππος  ἀπὸ τὴν Σαμάρειαν ἐπορεύθη εἰς Γάζαν. Καθ’ ὁδὸν συνήντησε  ἕνα Αἰθίοπα ἄρχοντα, τῆς  αὐλῆς  τῆς  βασιλίσσης  τῆς Αίθιοπίας, εἰς τὸν ὁποῖον ἐδίδαξε τὸν λόγον νοῦ Θεοῦ. Οὗτος  ὄχι μόνον ἐπίστευσεν, ἀλλὰ καὶ ἐβαπτίσθη. Ἐκεῖθεν ὁ Φίλιππος μετέβη εἰς διαφόρους ἄλλας χώρας καὶ πόλεις. Παντοῦ ὁ Φίλιππος  ἐδίδαξε μέ θερμὴν πίστιν  τὸ Εὐαγγέλιον  τῆς διδασκαλίας τοῦ Χριστοῦ. Τὴν μνήμην του ἑορτάζομεν οἱ χριστιανοὶ τὴν 14ην Νοεμβρίου.


2. Ἀπό  τότε  ὅσοι λαμβάνουν ἱερατικοὺς  βαθμοὺς πληρώνοντες  χρήματα λέγονται  σιμωνιακοὶ καὶ ἡ πρᾶξις σιμωνία.

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
περισσότερα >>> περισσότερα >>>

***
ΕΘΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ & ΘΕΜΑΤΑ & ΔΙΔΑΧΕΣ
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
περισσότερα >>> περισσότερα >>>

***
ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΚΥΠΡΟΣ
περισσότερα >>> περισσότερα >>>

***
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ ΚΟΣΜΟΣ
περισσότερα >>> περισσότερα >>>

* ΕΤΙΚΕΤΤΕΣ ΤΗΣ FILOPOLI.GR

.

ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ...
ΠΕΟΦ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΠΟΡΕΙΑ ΜΝΗΜΗΣ

ΙΣΑΑΚ-ΣΟΛΩΜΟΥ

FB-ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

ΕΚΚΩΦΑΝΤΙΚΗ ΣΙΩΠΗ