Τζιχάντ
.jpg)
Στο Κοράνιο
αναφέρονται τέσσερις βασικές κατηγορίες τζιχάντ με την έννοια του αγώνα,
η "τζιχάντ αλ-ναφς" (του ίδιου του εαυτού, - επί της ηθικής ζωής), η "τζιχάντ
αλ-λισάν" (της γλώσσας, - επί της θεολογίας), η "τζιχάντ αλ-γιαντ" (του
χεριού, - επί των πράξεων) και η "τζιχάντ αλ-σάιφ" (του ξίφους - η δια
του πολέμου επβολή)[6].
Σύμφωνα με ένα χαντίθ, ο Μωάμεθ επιστρέφοντας από μία μάχη είπε στους
συντρόφους του πως "Επιστρέψαμε από μία μικρή τζιχάντ (του ξίφους) στη
μεγάλη τζιχάντ (του εαυτού)"[7].
Παρομοίως, η παράδοση των Σούφι αναγνώρισε
ως υπέρτατη μορφή τζιχάντ τον πνευματικό αγώνα για επιβολή στα κατώτερα
ένστικτα της ανθρώπινης φύσης[8],
αν και συγχρόνως, βιογραφίες ασκητών της κοινότητας των Σούφι μαρτυρούν
πως συμμετείχαν επίσης σε στρατιωτικές επιχειρήσεις, χωρίς να
υποβαθμίζουν ή να αγνοούν τη μικρή τζιχάντ[9].
Άτομο που εμπλέκεται σε τζιχάντ καλείται μουτζάχιντ (αν
και στην καθημερινή χρήση συνήθως παρατονίζεται ως "μουτζαχίντ"), με τον
πληθυντικό να είναι μουτζαχεντίν[10].
Παλαιότερα στον όρο
τζιχάντ αποδίδονταν ο πόλεμος προσηλυτισμού για την εξάπλωση του
Ισλαμισμού αν και η πλειονότητα των ερμηνευτών του Κορανίου δεν
ασπάζονται την συναφή ερμηνεία ότι δηλαδή οι (ορθόδοξοι) μουσουλμάνοι θα
πρέπει να διάγουν ολόκληρο το βίο τους διεξάγοντας συνεχείς ιερούς
πολέμους. Ο όρος τζιχάντ αποδίδεται συχνά ως "ιερός πόλεμος", ωστόσο
υποστηρίζεται ότι η απόδοση αυτή είναι λανθασμένη[3][11].
Ο όρος ιερός πόλεμος δεν
απαντάται στο Κοράνιο,
ενώ κατά την ισλαμική θεώρηση, κανένας πόλεμος δεν είναι ιερός[12].
Η αναγκαιότητα ένοπλης συμπλοκής αναφέρεται σε αρκετούς στίχους του
Κορανίου. Ως ιδιαιτέρως ενδεικτικά αναφέρονται τα εδάφια 2:190-193[13] και
9:5[14].
Σύμφωνα με την παραδοσιακή ερμηνεία, οι στίχοι αυτοί πρέπει να
συσχετίζονται με το μήνυμα του Κορανίου στην ολότητά του[15].
Στο Κοράνιο δεν απουσιάζουν αναφορές σε μια βίαιη μορφή τζιχάντ, ωστόσο
με τον όρο αυτό δεν εννοείται πάντα η εχθροπραξία, ενώ χρησιμοποιείται
αυτούσιος σχετικά λίγες φορές για να περιγράψει τη μάχη με το σώμα.
Ορισμένοι στίχοι περιγράφουν έναν αμιγώς πνευματικό αγώνα (βλ.
ενδεικτικά Κοράνιο 22:78), ωστόσο άλλοι τοποθετούν πνευματικά υψηλότερα
όσους πολεμούν (βλ. ενδεικτικά Κοράνιο 4:95).
Από την εποχή του
Μωάμεθ, οι λόγιοι του Ισλάμ διέκριναν συνολικά περισσότερες από 14
κατηγορίες τζιχάντ, με αποτέλεσμα η έννοιά της να μην ταυτίζεται απλοϊκά
με εκείνη του πολέμου, όπως συχνά πιστεύεται σήμερα. Σύμφωνα με αρκετούς
μελετητές η εχθροπραξία αποτελεί μόνο μία από τους διαφορετικούς τύπους
τζιχάντ[16].
Στη σύγχρονη εποχή, η τζιχάντ γίνεται αντιληπτή μέσα από ένα ευρύ φάσμα
απόψεων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται συντηρητικές θεωρήσεις με
βάση τον κλασικό ισλαμικό νόμο, καθώς και ακραίες τοποθετήσεις που
προωθούν τη βία[17].
H έννοια της τζιχάντ χρησιμοποιήθηκε τόσο για να προάγει την αφοσίωση
των πιστών όσο και για τη διεξαγωγή πολέμου προς υπεράσπιση της
θρησκείας ή τον προσυλητισμό[18].
Το σύγχρονο Ισλάμ αποδίδει έμφαση στον εσωτερικό πόλεμο του ανθρώπου και
εγκρίνει τη σύρραξη με άλλα έθνη μόνο ως αμυντικό μέσο στην περίπτωση
που κινδυνεύει η πίστη[19].
Στη διάρκεια της ισλαμικής ιστορίας, πόλεμοι εναντίον μη Μουσουλμάνων
ονομάζονταν τζιχάντ ώστε να αποκτήσουν θρησκευτική χροιά, αν και
προωθούνταν για πολιτικούς σκοπούς[19].
Αρκετοί είναι οι
στίχοι του Κορανίου και των παραδόσεων του Ισλάμ σύμφωνα με τους οποίους
ο παράδεισος προσφέρεται
σε όσους χάνουν τη ζωή του σε τζιχάντ[11].
Πολλές ισλαμικές οργανώσεις έχουν επιλέξει ως τίτλο τη λέξη τζιχάντ.
Γνωστότερες είναι το Κίνημα της Ισλαμικής Τζιχάντ στην Παλαιστίνη, η
Αιγυπτιακή Ισλαμική Τζιχάντ, η Αλ Τζιχάντ της Υεμένης, η Αλ Τζιχάντ του
Μπαγκλαντές και η Χαρακάτουλ Τζιχάντ του Πακιστάν.
ΠΗΓΗ : Από τη
Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια